|
|
A Danuvia
1957 vége 58 eleje a Csepel Művektől a Danuvia fegyver-
és gépgyár átveszi a motorblokkok
gyártását. A vázat, tankot, egyebet
még Csepelen készítik. 1958 közepére
azonban a Danuvia egy teljesen új konstrukciójú
(hátsó teleszkóppal, lengővillával
rendelkező) motorral jelentkezik. Már a prototípusok is
rendkívül míves, finom szerkesztésű, a kor
minden igényét kielégítő darabok. A
sorozatgyártásnál több
változtatást is eszközölnek. A blokk
teljesítményét megnövelik, gyermek
betegségeit kijavítják. Így 1959-re egy kb.
7-8 lóerős, 75-85 km/h-s sebességgel haladni tudó
járművet kapunk. Eközben a Danuvia szerelői a
versenypályákon is sikereket érnek el. Megjelenik
az első már nagy teljesítményű cross motor, amely
7500-as fordulaton 11-12 lóerőt adott le! (1958). A
gyorsasági pályákon a Danuvia eléri a 120
km/h-s sebességet. Itthon olcsósága és
megbízhatósága közkedvelté teszi,
exportra azonban nem kerül sor. A gyártás
megszűnése 1961-re tehető, bár a raktáron
lévő alkatrészekből még a későbbiekben is
raknak össze néhány motort.
Műszaki adatok:
Furat-löket: 54*54
Hengerűrtartalom: 123 cm3
Sűrítési arány: 1:6,5
Teljesítmény 6-8 lóerő 4800 ford.
Elektromos berendezés 6V 25W
Gyertyahőérték: 145
Előgyújtás 3,5 mm
Porlasztó átmérő: 18 mm
Benzin tartály: 17 l
Gumiméret elől-hátul: 2,75*19”
Önsúly: 95 kg
Benzin fogyasztás: 2,5 l 100 km-re
Legnagyobb sebesség 85 km/h
Gyártották fekete színben, arany, fehér
és kék csíkkal, bordó színben arany
csíkkal és egér szürkében kék
csíkkal. Kétféle nyereggel került forgalomba
egy vastag puhább és egy vékonyabb kemény
laticellel. Akadt közöttük négyfokozatú
sebességváltó szerelt, melyeket exportra
szántak, de rendelés elmaradt. Ezek burkolat
nélküli keskenyebb tankú, erősebb teleszkóppal
szerelt egy üléses darabok voltak WHITE
márkajelzéssel ezek megfelelnek a mai enduro
típusoknak.
Képek:
Gyorsasági Danuvia, egy mai veterán versenyen.
(részben eredeti állapotú)
1958-as cross modell, 11-12 lóerővel, korabeli
felvételről.
Módosított rövidebb váz, hosszú
hátrafelé nyúló
váznyúlvánnyal, mely a sárvédő
merevítéséül szolgál. Kicsi, a
széria tank elemeiből kialakított benzintartály. A
széria sárvédőből kialakított keskenyebb
merevített sárvédőt meredekebb villaszög,
erősített hátsóteleszkóp, speciális
elsőteleszkóp, nagyméretű henger bordázat jellemzik
a modellt. A másik képen megfigyelhető a nagyméretű
fémházas légszűrő és a már
rezonátor jellegű kipufogódob is.
Széria modell, a késői szériákból
(1959-60) Keskenyebb ülésű alumínium
középállvánnyal, módosított
kipufogó dobbal, hátsó teleszkóppal.
Alumínium tankemblémával. Megfigyelhető még
a fémházas gyertyapipa, amely egy eső után
elég sok bosszúságot okozott.
A híres nevezetes WHITE enduro típus, amely gumiharmonika
villát, szögletesebb nagyobb teljesítményű
hengert, nagyméretű BING karburátort, valamint
felhúzott kipufogó dobot kapott. Egyes daraboknál
dupla láncfogaskerék is volt. A tankembléma
importból származott. Érdekessége még
a lámpafejen lévő fényszóró
visszajelző is. A kormánya nagy ívű merevítő
pálcával készült. Alakja hasonló, mint
a P20-é. A legtöbbnél egyszemélyes nyerget
alkalmaztak, a sebességmérő
mérföldbeosztású volt. A tankot króm
betéttel látták el, ugyan így a
sárvédőket is.
Egy sorozatgyártásra nem került prototípus,
az igényes kialakítás drágává
tette a gyártását. Feltehetően Olasz mintára
készült, amely főleg az első villa
kialakításból és a blokkfedelek
öntési mintájából következtethető.
A képen nem látszik, de a tankembléma igazi
tűzzománccal készült hasonlóan az első
szériához.
|
|
|