|
|
A TLT
1956-ban új típussal áll elő a Csepel Művek. Megjelenik a TLT. A három betű
szintén egy rövidítést takar: Teleszkóp, Lengővilla, Tokozott. (hátsóvilla),
vagyis a hátsó villát egy lemezből héjszerűen összehegesztett burkolattal
látják el amely a P típust végigkíséri egészen a gyártás 1975-ös befejezéséig.
A motor sok olyan változtatást eszközöl, amely szintén meghatározó a későbbi
típusokon is és végigkíséri az egyhengereseket.
A legszembetűnőbb a váz, amely sokkal erősebb csőből, módosított kialakítással
készült. Rendkívül erős, robosztus még lánggal hegesztett. Új az első sárvédő
is, amely együtt mozog az első teleszkóppal és kisebb, karcsúbb is. Az első
teleszkóp alsó szára acélcsőből készült, módosított villaburkolattal. Az első
lámpafej vagy Hella, amelyet ezüstre festettek vagy FTM amely már a motor
színével megegyező. Eltűnik a Csepel feliratú kormányszorító-gomb, helyette
egyszerűbb koncentrikus körökből álló mintázatot kap. A bowdenek és a km spirál
fekete színű, ugyanúgy a vezetékelés is. A km óra meghajtása a blokkba tevődik
át. A kormány alakja kicsit változik, a húzós gázkar helyett spiáterből
öntött forgógázszabályzót kap. Egyes daraboknál, már beépített kormányzárral is
találkozunk. A benzintank ugyanolyan formájú, mint az előzőnél, de egy csapos
lesz és a csap egy vízzsákkal és tartalék állással is rendelkezik. (Ez a formai
megoldás szintén végigkíséri a Pannóniát.) A hengerfej kissé nagyobb bordákat
kap, a gyertyát oldalról csavarják bele, módosul a hengerfej kitámasztó alakja
is. A henger és a belső egységek, (váltó, kuplung) azonos az előző típuséval. A
főtengely alakja a jobb súlyelosztás és a könnyebb pontosabb megmunkálás
érdekében módosul. A porlasztó 24-rol 26 mm-re nő először Csepel emblémás,
később Pannónia feliratú nagyméretű oldalúszóházzal. A sebességi fokozatok:
lefelé 1 felfelé 2 3 4. Bosch mágnest már csak az exportra készülőknél
használnak. Az itthoniakon a vele megegyező AVF típusú darabokat alkalmazzák.
Az olajbetöltő fedélről eltűnik a Csepel felírat. A berugókar 180° helyett már
csak 120°-ban hajtható be, mivel a motor két nagy oldaldobozt is kap a
vezetőülés alatti helyre. Ezek egyikében a 6V 7AH teljesítményű akkumulátornak
alakítottak ki helyet, a másikban a szerszámos készlet, a kettő darab sebkötöző
csomag, az izzók és a gumiragasztáshoz akkoriban használatos saller és
sallerszorító kapott helyet (a gumiragasztásnak erre a már kevésbé ismert
formájára a következőkben még visszatérünk) Mindkét dobozt fényesre krómozott
2-2 darab csavarral lehetett csukva tartani. A vezeték és km spirált erre a
célra kifejlesztett profil gumiszalag rögzítette. A nyereg ugyan az, mint a TL
típusnál, középbarna, fekete és piros színekben, fehér kéderrel, kapaszkodóval.
Az első szériánál az első teleszkópvilla feje még külön csavaros szorítóval,
bilincsszerűen fogta a tengelyt. A hátsó teleszkóp még nem állítható, de
hosszabb már, mint a TL típuson. Érdekes, hogy a lengővillát, féktengelyt már
ellátják golyós zsírógombbal. Újfajta alumínium közdarab segítségével
rögzítették a hátsó fékfedelet a lengővillához, az elsőnél még átfúrt csavaros
megoldással, később hegesztve. A hátsó lábtartó fix, a Danuviáéval megegyező. A
sorozat végén megjelenik a felhajtható is. A kipufogó könyök azonos a Tl
típuséval, a dob kissé újabb konstrukció, három részből álló középen a motor
színére fújt , két végén alumínium profilokkal. Rendkívül érdekes buzogányszerű
belső rendszerrel, amely mintha sejtetni engedett volna az akkor még ismeretlen
táguló és szűkülő kamrákról. Féklámpa még nincs. A hátsó lámpa a TL típusé. A
hátsó fékkar megegyezik a sebességváltó alumínium karjával, amelyekre a végén
zárt kúpos, kissé hordó formájú gumit húztak.
A festés. Hát igen ez egy érdekes téma. A köztudatban zöld néven terjedt el.
Való igaz ebben a szériában a legtöbbet az akkor divatos almazöldre festették.
A csíkozás, pedig kb. 9 mm vastag sötétzöld közepén egy kb. 1,5 mm vastag fehér
csíkkal, természetesen kézzel festve. A tankon úgy, mint a TL-nél, a
szerszámdobozon három sávban a kidomborodásokon. A lengővillát hasonlóan a
későbbi típusokhoz szintén a kidomborodásokon csíkozták. Érdekes, hogy a
sárvédot szintén csíkozták, méghozzá hosszanti irányban, egyetlen zöld-fehér
csík kombinációval. Még egy érdekesség a festéssel kapcsolatban, hogy azoknak a
motoroknak, amelyeknek a lámpafeje ezüst volt a hátsó teleszkóp fölső
burkolatát is néha ezüstre festették. Külön megrendelésre néhány darabot
krómozott lámpafejjel és valódi bőr nyereggel is készítettek.
Kevesen tudják, hogy létezett ebben a típusban fekete és meggy bordó is amely a
mai szemmel nézve kissé barnába hajló árnyalatot mutat. Az emblémák ugyanúgy,
mint a TL típusnál kétszárnyúak voltak. Két nagy, a tank két oldalán, egy
kisebb a beépített tanksapkán. Az első és hátsó sárvédon szintén volt egy egy
matrica.
A láncfeszességet a hátsó teleszkópnál kialakított kémlelő ablakon lehetett
ellenőrizni, amelyet előbb egy domború alulemezzel, később peremes
gumikorongokkal takarták el. A váznyaktábla (adattábla) még régies két végén
oválissá préselt formájú, angol vagy magyar nyelvű.
Ez a motor a növelt torokátmérőjű porlasztóval 12 lóerősre sikerült, amely
elégnek bizonyult a tartós 80-85 km/órás utazósebesség és a 95-100 km/órás
végsebesség eléréséhez.
A világon sok helyre exportálták, egyes darabjai még ma is működnek
Indonéziában, akár szólóban akár riksaként. A motor megbízhatóságáról pedig,
hogy itthon nagyon sok szolgál még mindig vidéken kerti traktorként nemegyszer
fél tonna terhet cipelve magával.
|
|
|