adok-veszek | képtár | fórum | boltok | szervízek | linkek | chat | játék | oplogó | pannónia rólunk | visszajelzés  
  motoros hírek

login 
jelszó 

elfelejtettem
regisztráció
belépés 


Honda 

Útitárs keresés  3
Mz, etz tuning  2
Teszt a koltozes utan  3
Boldog Új Évet kívánunk!  1
MZ TUNING  20
I. Motoros Találkozó Mezõkeresztes  3

Új téma
fórum: legfrissebb 6 téma 

Elõl vagy hátul biztonságosabb a gyereknek autóban utazni? (2014.04.15.)

A német baleseti adatbázis szerint elõl nagyobb esélye van a kicsiknek, de a KRESZ szerint tilos.

Budapest, 2014. április 11. – A KRESZ elõírja, hogy csecsemõt bébihordóban lehet az elsõ ülésen szállítani, menetiránynak háttal bekötve, kikapcsolt légzsák mellett. A gyerekeket azonban 150 centis testmagasság alatt csak a hátsó ülésre, elõírásnak megfelelõ gyerekülésbe szabad ültetni. A német baleseti adatbázis, a GIDAS adatai szerint felül kellene vizsgálni ezt a szabályt, mivel 50-60 km/h-s sebességnél történõ ütközésnél hátul nagyobb sérüléseket szenvednek gyerekek és felnõttek egyaránt.
Régóta vitatkoznak azon a szakemberek, hol biztonságosabb autóban a gyerekeket szállítani, elõl vagy hátul. Az autóipar fejlõdésével egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a gyártók is a biztonságra, emellett a KRESZ is egyre szigorodik. Gondoljunk csak arra, hogy például Magyarországon 2002 elõtt nem volt kötelezõ a hátsó biztonsági öv használata, és csak 2007 óta él az a szabály, mely szerint 150 centis testmagasság alatt minden gyereket gyerekülésben kell szállítani, életkortól függetlenül.
A német baleseti adatbázis, a GIDAS adatai szerint újra kellene gondolni a közlekedési szabályokat. A mai autókban elõl aktív övfeszítõk és elsõ légzsákok vannak, míg hátul mechanikusak az övfeszítõk és az elsõ légzsák helyett csak egy vékonyan párnázott ülés található. A szakértõi vélemények jelenleg eltérnek azzal kapcsolatban, hogy mennyire biztonságos elõre ültetni gyereket az autóban, így a szabályozás országonként eltér: például Németországban, Franciaországban gyerekülésben, bekötve elõl is utazhat gyerek, Magyarországon viszont nem.
A GIDAS példaként említette, hogy frontális ütközéses (60-60 km/h melletti) közlekedési balesetben az elõl utazó szülõk túlélték a balesetet, míg a hátul utazó három gyermek életét vesztette. Baleset rekonstrukciós számítások eredményeként megállapították, hogy az elõl utazóknál kisebb terhelés mutatkozik. A fiatalok (14 év alatt) az elsõ ülésen jobban védettek, mint a hátsó ülésen, ha elõírt gyermekülést használnak és a biztonsági övet bekapcsolják. Az adatok alapján egyértelmû, hogy a gyerekek a gyerekülésben védettebbek, mintha csak övet használnának. A hátsó üléseken utazó felnõttek és gyerekek egy súlyos balesetnél (50 km/h-s sebesség felett) egyaránt súlyosabban sérülnek, mint az elsõ ülésen ülõk.
Tavaly több mint 600 személyi sérüléssel járó balesetrõl kapott bejelentést a K&H Biztosító. Ezekben szerencsére csak néhány százalékban sérült meg gyermek is, de a tapasztalatok alapján elmondható, hogy ha mégis gyermek sérül a balesetben, õket sokkal súlyosabban érinti, sokkal súlyosabb sérüléseket szenvednek el, mint a felnõttek.
„Jelenleg a magyar szabályozás szerint gyermek 150 centi alatt csak gyerekülésben és a hátsó üléseken, menetirányba ültetve utazhatnak. Egyes szakértõk arra hivatkozva is érvelnek a gyermekek elsõ ülésen való szállítása mellett, hogy úgy a szülõk jobban kontaktust tarthatnak a kicsikkel, megnyugtathatják, adhatnak vizet, játékot. Szomorú tény, de sok baleset abból fakad, hogy a szülõ menet közben hátrahajolva felveszi a leejtett játékot, és eközben nem figyel a forgalomra, vagy csak egy kézzel fogja a kormányt és oldalra sodródik az autó. Az egyik legfontosabb szabály épp ezért, hogy mindig a közlekedésre figyeljünk, és mindkét kezünket tartsuk a kormányon akkor is, ha a kicsi éppen azonnal akar valamit. Az adott országban érvényes közlekedési szabályok, elõírások betartása a minimum, amit megtehetünk gyermekeink biztonságáért”
Az ORFK-Országos Balesetmegelõzési Bizottság kezdeményezésére április 15-tõl Közlekedik a család néven országos közlekedésbiztonsági vetélkedõ kezdõdik. A versenyre nevezhet minden olyan család, ahol az egyik szülõ rendelkezik érvényes „B” kategóriás vezetõi engedéllyel, továbbá 6-17 év közötti gyereket (gyerekeket) nevelnek. Részletek a www.kozlekedikacsalad.hu honlapon olvashatók.

vissza

Minden jog fenntartva (1999-2024), Herényi Gergely & Korossy Khayll Balázs


  Webmania - a legjobb honlapok  




0.037667989730835